Tesla Modelem S odstartovala něco, co ve světě motorismu nemá obdoby. Uvedla na trh zboží, ze kterého si milovníci elektromobility a pokroku udělali modlu. To pomohlo udělat z Tesly tak vyhlášenou značku, jakou dnes je. Roky ale plynou a Model S lze za slušné peníze sehnat i jako ojetinu. Lze ji doporučit?
Když byla nová
Sehnat v roce 2014 novou Teslu Model S v České republice nešlo. Několik opravdových nadšenců si ji sem dovezlo ze západní Evropy. Kam s ní přijeli, tam vyvolávali úžas. Auto, jehož cena startovala v přepočtu kolem dvou milionů korun, každý okukoval minimálně stejně jako nějaké Ferrari nebo Lambo. A to šlo “jen” o limuzínu. A tahle aura vozu vydržela dodnes. I když si ojetou Teslu po osmi letech pořídíte za asi polovinu její původní ceny, určitě s ní nezapadnete do šedi průměru. Elona Muska by snad muselo urazit, kdyby se to některému jeho vozu stalo.
Téměř pětimetrový liftback dokazuje svou výjimečnost i tím, že se vyrábí bez výraznějších designových úprav již od roku 2012. Tehdy začal sjíždět z výrobních linek ve Fremontu v Kalifornii, později i v nizozemském Tilburgu. Deset let modelu a stále první generace. To dokládá vizi, že auta se nemají modernizovat, ale pouze aktualizovat.
Tesla Model S se vyráběla v několika verzích. Ty se liší maximálním výkonem, kapacitou akumulátorů i pohonem. Slabší mají poháněnou zadní nápravu, silnější obě. Poznáte je podle písmena D v názvu. D značí slovo Dual – jsou totiž poháněny hned dvojicí elektromotorů. Slovo slabší tu není tak úplně na místě. Nejskromnější Tesla Model S 40 totiž disponuje výkonem 382 koní, točivým momentem 430 Nm a stovku překoná za 6,5 sekundy. Jen ten normovaný dojezd 224 km není nic moc.
Vrcholem je pak verze P100D. Akumulátory o kapacitě 100kWh ji umožní na jedno nabití zdolat vzdálenost až 613 km. To se ovšem budete muset držet dost zkrátka. Využívání výkonu 762 koní a točivého momentu 931 Nm je silně návykovou záležitostí.
V nabídce autobazarů však nejčastěji narazíte na Model S P85D. Jde o solidní nadstandard v nabídce – dojezd až 480 km, výkon 470 koní, točivý moment 601 Nm.
Specifika
Uvažujete-li o koupi ojeté Tesly, určitě máte v hlavě srovnané, že chcete elektromobil. Omezený dojezd a dlouhé nabíjení, vyšší pořizovací cena apod. pro vás nejsou překážkou a naopak využijete výhod, které elektroauta mají. A ony je opravdu mají. Přesto je třeba říct, že existují elektromobily, které mají k běžnému autu poněkud blíže než Tesla Model S. Z ní je jasně patrné zadání: rychlé a pohodlné auto, které má konkurovat třeba Mercedesu Třídy S. Vnějším vzhledem a jízdními výkony se to podařilo dokonale. Nesmíte být ovšem příliš velký detailista a řešit různě velké spáry mezi jednotlivými díly karoserie. Nepovedené kusy šly už z výroby ve stavu, jako by je někdo rovnal po vážné nehodě.
Po usednutí do interiéru možná začnete pochybovat, jestli nesedíte v nějakém autě nižší střední třídy. Kvalita použitých materiálů tu povážlivě kolísá. A to samé lze říct i o jejich slícování. Na to se jistě zvyknout dá. Na druhou stranu ovládání skoro všeho skrze dotykovou obrazovku už vyžaduje duši opravdového fanouška modernosti.
Spolehlivost
Jestli u desetiletých ojetin se spalovacími motory řešíte, jak na tom jsou jednotlivé díly pohonné jednotky, u Tesly buďte v klidu. Elektromotory i akumulátory vykazují vysokou spolehlivost. Známá jsou i videa uživatelů, kteří s Teslou ujeli téměř bezproblémových 500 000 kilometrů a elektromotor i baterie byly v pořádku. Jestli tedy něco dělá problémy, jsou to takové “drobnosti” jako stávkující elektricky ovládané kliky dveří, zatékání kolem panoramatické střechy, opotřebované čalounění nebo netěsnící světlomety, do nichž se dostávala vlhkost. Opomenout samozřejmě nejde ani podvozek. Ten musí brzdit a odpružovat velkou hmotnost. Ačkoli netrpí nestandardní poruchovostí, nesmrtelný určitě není. Jinak je ale Tesla Model S velmi spolehlivým vozem.
Zdroj obrázku: Pixabay