close
Spolupráce

Auto jen stojí v garáži? I přes to musí být pojištěné!

bydleni1

Dostali jste se do situace, kdy po delší dobu nebudete jezdit vaším vozem? Nebo je odstaveno auto někoho z vaší rodiny? Pak vězte, že pouhé jeho nepoužívání nestačí jako důvod k tomu, abyste na vůz v příštím roce nemuseli sjednat povinné ručení. I když je auto celý rok jen odstaveno v garáži, na dvoře či na parkovišti, musí mít sjednání alespoň levné povinné ručení.

Kdy musí být auto pojištěno?

Každé auto, které je zapsáno v registru vozidel a má svou státní poznávací značku, musí mít sjednáno povinné ručení. Pod pojmem „povinné ručení“ se samozřejmě rozumí zjednodušený název pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na pozemních komunikacích.

Pro pořádek ještě doplňme definici z Wikipedie: V případě povinného ručení se jedná o smluvní pojištění odpovědnosti, jehož základním účelem je pojistná ochrana zdraví a majetku třetích osob, kterým byla způsobena škoda zapříčiněná provozem vozidla. Situace, kdy auto musí být pojištěno, jsou definovány zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

V zákoně se dočteme, že povinnost mít na vůz sjednáno povinné ručení se vztahuje na každé auto zapsané v registru silničních vozidel po celou tuto dobu – s výjimkou období, kdy je v registru auto vedeno jako „vyřazené z provozu, vyvezené do jiného státu nebo zaniklé, a doby, kdy je vozidlo odcizené“. Dále zákon v §1 říká, že: „povinnost pojištění odpovědnosti musí být splněna i v případě ponechání vozidla na pozemní komunikaci“ (což znamená i při jeho garážování nebo odstavení na dvorku).

Jak se dá povinné ručení obejít, aniž byste auto prodali nebo nechali zlikvidovat?

Co z výše uvedeného vyplývá? Dokud není auto z registru odhlášeno, prodáno někomu jinému, vyvezeno za hranice nebo zlikvidováno, povinné ručení na něj musíte stále platit. Ale nevěště hlavu, nakonec se dánajít schůdné řešení i v momentě, kdy se auta rozhodně zbavovat nechcete. Jaké?

Stačí vzít registrační značky vašeho vozu (státní poznávací značky) a uložit je do depozitu. Tímto krokem označíte auto jako „vyřazené z provozu“ a povinnému ručení se můžete beztrestně vyhnout. Přitom auto neprodáváte, naopak si ho necháváte na pozdější použití, třeba až děti dospějí nebo až se vám zdravotní stav zlepší natolik, že zase budete moci řídit.

Ale pokud se vám s administrativou nechce se tolik zdržovat, je tu ještě další možnost: sjednat jen to nejzákladnější a nejlevnější povinné ručení, které váš rozpočet nezatíží. Vyberete si jen tu nejnižší pojistnou částku (v současnosti 35 milionů Kč) a vyhledejte si „povinko“ u nejlevnější pojišťovny. Nejrychleji se vám to povede skrze srovnávač, který vám ukáže dostupná levná povinná ručení. A až budete zase vyrážet na cesty, jen svou pojistku aktualizujete na vyšší částku.

A jak je to s havarijním pojištěním?

V případě havarijního pojištění žádná povinnost stanovena není. Havarijní pojištění totiž chrání provozovatele vozu – a je jedno, zda nehodu zavinil, nebo byl její obětí. Stejně jako není povinné pojistit si například domácnost, je čistě na vašem rozhodnutí, kdy budete mít „havarijko“ a kdy nikoliv.

Jen nezapomeňte na včasné vypovězení smlouvy, pokud o pokračování tohoto pojištění už nestojíte. Na pojišťovnu musíte výpověď zaslat písemně (lze datovou schránkou), a to nejpozději 6 týdnů před výročím sjednání havarijního pojištění.

Tip na závěr: Jste-li majiteli garáže nebo plánujete její výstavbu, připravili jsme pro vás tipy na podlahu, kterou do garáže vybrat, aby sloužila co nejlépe a hlavně nejdéle.

Zdroj náhledového obrázku: Picryl

Komentáře k článku